tisdag 17 december 2013

Öppet brev till Torbjörn Jerlerup.

Hej Tobbe, ja det är jag igen med lite tankar och funderingar som inte blivit avklarade, sån är jag...lite frågvis när jag söker svar på saker, så jag hoppas du tar dig tid att läsa och reflektera.

I söndags skedde något hemskt i sverige, rasister och nazister organiserade sig och attackerade ett demonstrationståg som hade barn bland demonstranterna...barn som man hade hoppats i bästa världar vara fredade från sådant...med glasflaskor och bengaleldar.

Och din första reaktion, absolut första är snabbt skriva "har varit i kontakt med ortsbefolkning och de hatar att vänsterextremister varit i demonstrationståget"...när du äntligen fördömer det som skett kan du inte låta bli inflika att så går det när vänstern är med i tåget och att det är enda orsaken till att det skett.

Jag blir lite bekymrad för du verkar inte inse att du går dem till mötes rejält med detta, du legaliserar våldet som skett genom att ge det en ursäkt...och Tobbe, hörsägen och anekdoter om vad du personligen hört var vi en gång i tiden överens om att man inte kunde hävda som sanning, vi var överens om att brunhögern inte ska få komma undan med faktalösa påståenden...vad hände?

Du blev ivrig och arg i dina utlägg om söndagen, du påstår till exempel att vänsterextremister i dagarna innan demonstration planerat och trissat upp hela tiden för att få fram att det ska ske...men du helt undviker igen att producera bevis när man frågar efter den, det känns som du ägnar en personlig strid gentemot kommunister (som du alla drar över en kam, du gör ingen skillnad på dem alls trots inom den åskådningen finns så många olika falanger...och likställer dem med nazister som det bara finns en falang av...).

Du begär att det inte ska finnas nån från AFA eller RF bland demonstranterna, att dessa inte ska få finnas bland antirasister...men kampen för antirasism är att alla ska få delta, att ingen ska bli utsatt eller utesluten.

Sen gör du lite konstiga antaganden, som att framställer mig efter blockering som våldsvänster (vilket jag inte är och du inte har belägg att ens påstå, bevis eller håll tyst vännen)...när allt jag gjort är att säga "jag kan förstå AFA och RF", alltså jag kan förstå dem...vilket inte innebär att jag vare sig accepterar eller uppmuntrar deras våld.

Men våld har även det sin plats, speciellt när det handlar om självförsvar...vilket jag inte ens vill påstå vara våld, det är försvar...eller ville du att man ska bara acceptera att bli slagen, att man inte ställer sig i vägen när barn angrips och avlägsnar det hot nazisterna utgjorde där och då?

Du försöker även med mitt namn påstå att jag kan tillstå att du varit i fler sidor än alla andra antirasister i sverige och debatterat emot rasister och nazister...jag är ledsen men jag kan inte det, jag har bara sett dig i en sådan sida under hela min aktiva tid på olika forum.

Ja, jag är bekymrad Tobbe, när du tillgriper exakt de argument som endast gagnar rasister och nazister, att du understår dig att ursäkta det som hänt...varför fördömer du det inte och frågar istället om varför makthavare håller käft när de så snabbt ansåg en tårta vara ett hot mot demokratin men sitter helt tysta när det sker nåt som är tragiskt och hemskt?

Vare sig du eller jag är ledaren i antirasismen, det fina är att ingen är det, att alla ska få delta...så sluta angripa antirasister för gärningar högerns bruna sörja gör, lägg ner energin på vad som skett...inte vad du tror skett.

Du får gärna besvara mig på allt detta, förväntar mig det inte men men hoppas det.

Mika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar